روند جهانی صنعت بسته‌ بندی قوطی‌ های فلزی

1401/02/14 در ساعت 22:22:13

امروزه طیف وسیعی از محصولات غذایی جهان در قوطی‌های فلزی بسته‌بندی می‌شوند و بازار جهانی این قوطی‌ها رشد زیادی پیدا کرده است. تغییر سبک زندگی در دنیای امروز باعث تغییرات فراوانی در ذائقه مردم نیز شده است و انواع غذاها و آبمیوه‌های کنسرو شده یکی از مظاهر این نوع زندگی هستند.

روند جهانی صنعت بسته‌ بندی قوطی‌ های فلزی

روند جهانی صنعت بسته‌ بندی قوطی‌ های فلزی

امروزه طیف وسیعی از محصولات غذایی جهان در قوطی‌های فلزی بسته‌بندی می‌شوند و بازار جهانی این قوطی‌ها رشد زیادی پیدا کرده است. تغییر سبک زندگی در دنیای امروز باعث تغییرات فراوانی در ذائقه مردم نیز شده است و انواع غذاها و آبمیوه‌های کنسرو شده یکی از مظاهر این نوع زندگی هستند. در دنیای امروز که افراد خانواده اکثرا شاغل هستند، دیگر وقتی برای پخت و پز‌های طولانی در منازل نیست و بسیاری از خانواده‌ها به سوی غذاهای آماده یا نیمه‌آماده روی آورده‌اند. در این میان بسیاری از این مواد‌غذایی یا نوشیدنی در قوطی‌های عمدتا فلزی نگهداری می‌شوند. در این گزارش سعی شده تا روند رشد بازار قوطی‌های فلزی در سطح جهان بررسی و چشم‌اندازی از آینده این صنعت نیز به دست داده شود.



ارزش 51میلیاردی قوطی تا سال 2019

جنس قوطی‌های فلزی عموما از آلومینیوم و فولاد است که نوع آلومینیومی آنها بیشتر کاربرد دارد.گردانندگان صنعت قوطی‌های مواد‌غذایی و نوشیدنی‌ها در سال‌های اخیر به دنبال توسعه بازار خود و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بخش بوده و با اتخاذ استراتژی‌های حساب‌شده، در تلاش برای حفظ جایگاه و سهم خود در بین رقبا بوده‌اند. طبق نظر تحلیلگران اقتصادی، بازار جهانی قوطی‌های فلزی در سال 2012 به ارزش 43.8میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2019 با نرخ رشد 2.40درصد به ارزشی برابر با 51.6میلیارد دلار برسد.


بیشترین کاربرد قوطی‌های فلزی در نوشیدنی‌ها

موارد استفاده از قوطی‌های فلزی در دنیای امروز بسیار زیاد شده و در صنایع مختلفی کاربرد دارد، بسیاری از مواد‌غذایی و نوشیدنی‌ها در این قوطی‌ها بسته‌بندی می‌شوند، علاوه بر این در دیگر صنایع مانند قوطی‌های رنگ نیز به کار می‌روند. اما بیشترین کاربرد قوطی‌های فلزی در صنعت بسته‌بندی مواد‌غذایی و نوشیدنی در جهان است. امروزه بسیاری از میوه‌ها، غذاها، سوپ‌ها، سبزیجات، غذای کودک و... در قوطی بسته‌بندی می‌شوند؛ ضمن اینکه طیف بسیار زیادی از نوشیدنی‌ها نیز در قالب این قوطی‌ها به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

طبق آماری که در سال 2012 توسط تحلیلگران این صنعت ارائه شده بود، 80درصد از سهم این بازار را قوطی‌های نوشیدنی شامل می‌شدند که نشان‌دهنده میزان مصرف بیشتر این محصول نسبت به دیگر مواد خوراکی در سطح جهان است. این در حالی است که تنها 15درصد از حجم تولیدی این قوطی‌ها در همان سال در صنایع مواد‌غذایی استفاده می‌شد و حدود 5درصد باقیمانده نیز در دیگر صنایع کاربرد داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد و صنایع نوشیدنی در استفاده از قوطی‌ها فلزی پیشرو باشند.


بازارهای عمده این صنعت

به لحاظ جغرافیایی، کشورهای آسیایی و اروپایی بزرگ‌ترین بازار این صنعت در سال‌های اخیر بوده‌اند ضمن اینکه با توجه به بالاتر رفتن سطح زندگی، افزایش درآمد خانوارها و تنوع مواد‌غذایی و نوشیدنی‌ها در کشورهای در حال توسعه، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز آسیا به تسلط خود در بازار جهانی قوطی‌های فلزی ادامه دهد.


معرفی چند برند معروف این صنعت

از برندهای معروف قوطی‌های فلزی می‌توان به شرکت‌هایی مانند رکسم (Rexam)، کرون (Crown) و بال (Ball) اشاره کرد که تولیدکنندگان مهم و برجسته جهانی در این صنعت به شمار می‌روند. رکسم که از شرکت‌های معتبر بسته‌بندی نوشیدنی به‌شمار می‌رود محصولات خود را در سه گروه عمده فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی بسته‌بندی می‌کند.

این شرکت با داشتن بیش از 21هزار نفر کارمند در 20 کشور جهان، به‌صورت تقریبی گردش مالی 5میلیارد دلاری دارد. همچنین شرکت کرون نیز این افتخار را دارد که رهبر صنعت بسته‌بندی فلزی در جهان محسوب ‌شود و با به‌کارگیری بیش از 20هزار نفر در 4کشور جهان فروش خالصی برابر با 7.9میلیارد دلار داشته باشد.


قوطی‌های سازگارتر با محیط‌زیست

یکی از نگرانی‌های عمده‌ای که در خصوص صنعت بسته‌بندی قوطی‌های فلزی در جهان وجود دارد، آلودگی‌های زیست‌محیطی است که ممکن است این محصولات از خود باقی بگذارند. از جمله راهکارهایی که برای مقابله با این مشکل در جهان وجود دارد و بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز به آن توجه می‌کنند، مربوط به بازیافت این قوطی‌های فلزی است. به‌عنوان مثال کمپانی ردبول با تولید قوطی‌های قابل‌بازیافت خود، اقدامی منحصر به فرد را در این زمینه انجام داده است.

طبق ادعای این شرکت 100درصد قوطی‌های تولید آن قابل بازیافت هستند. ضمن اینکه این شرکت با استفاده از آلومینیوم اصلاح شده، 95درصد در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کند. امروزه قوطی‌های تولید شده در ردبول وزن کمتری داشته و کوچک‌تر شده‌اند؛ به این معنا که قوطی کوچک‌تر، آلومینیوم کمتری را در بر دارد و آلومینیوم کمتر نیز یعنی ردپای کمتری از کربن.

نظر جدید
0%